Your browser doesn't support javascript.
Show: 20 | 50 | 100
Results 1 - 6 de 6
Filter
1.
Front Immunol ; 13: 1070994, 2022.
Article in English | MEDLINE | ID: covidwho-2198912

ABSTRACT

Background: Recovery from coronavirus disease 2019 (COVID-19) can be impaired by the persistence of symptoms or new-onset health complications, commonly referred to as Long COVID. In a subset of patients, Long COVID is associated with immune system perturbations of unknown etiology, which could be related to compromised immunoregulatory mechanisms. Objective: The objective of this scoping review was to summarize the existing literature regarding the frequency and functionality of Tregs in convalescent COVID-19 patients and to explore indications for their potential involvement in the development of Long COVID. Design: A systematic search of studies investigating Tregs during COVID-19 convalescence was conducted on MEDLINE (via Pubmed) and Web of Science. Results: The literature search yielded 17 relevant studies, of which three included a distinct cohort of patients with Long COVID. The reviewed studies suggest that the Treg population of COVID-19 patients can reconstitute quantitatively and functionally during recovery. However, the comparison between recovered and seronegative controls revealed that an infection-induced dysregulation of the Treg compartment can be sustained for at least several months. The small number of studies investigating Tregs in Long COVID allowed no firm conclusions to be drawn about their involvement in the syndrome's etiology. Yet, even almost one year post-infection Long COVID patients exhibit significantly altered proportions of Tregs within the CD4+ T cell population. Conclusions: Persistent alterations in cell frequency in Long COVID patients indicate that Treg dysregulation might be linked to immune system-associated sequelae. Future studies should aim to address the association of Treg adaptations with different symptom clusters and blood parameters beyond the sole quantification of cell frequencies while adhering to consensualized phenotyping strategies.


Subject(s)
COVID-19 , Humans , CD4-Positive T-Lymphocytes , Post-Acute COVID-19 Syndrome , T-Lymphocytes, Regulatory
2.
Vaccines (Basel) ; 10(1)2022 Jan 13.
Article in English | MEDLINE | ID: covidwho-1624954

ABSTRACT

We present here a 64-year-old male participant of the CoNAN study who experienced a PCR-confirmed mild SARS-CoV-2 infection but did not develop any measurable antibody response. Additionally, after vaccination with ChAdOx1 (AstraZeneca, Cambridge, UK) 11 months later, no antibodies were detected in six serological tests three weeks after the vaccination. When we assessed T-helper (Th) cell immunity, SARS-CoV-2-specific Th cells produced detectable amounts of IFNγ and TNF six weeks after the infection. A robust T-cell immunity remained detectable at least until six months after the infection and was boosted by the vaccination thereafter. This case report points out that an assessment of a prior infection or a vaccine response based solely on antibody detection might have limitations in individual patients.

3.
Vaccines (Basel) ; 9(11)2021 Nov 17.
Article in English | MEDLINE | ID: covidwho-1524221

ABSTRACT

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Vaccine induced thrombotic thrombocytopenia (VITT) may occur after COVID-19 vaccination with recombinant adenoviral vector-based vaccines. VITT can present as cerebral sinus and venous thrombosis (CSVT), often complicated by intracranial hemorrhage. Today it is unclear, how long symptomatic VITT can persist. Here, we report the complicated long-term course of a VITT patient with extremely high titers of pathogenic anti-platelet factor 4 (PF4)-IgG antibodies. METHODS: Clinical and laboratory findings are presented, including the course of platelet counts, D-Dimer levels, clinical presentation, imaging, SARS-CoV-2-serological and immunological, platelet activating anti-PF4-IgG, as well as autopsy findings. RESULTS: The patient presented with extended superior sagittal sinus thrombosis with accompanying bifrontal intracerebral hemorrhage. Repeated treatment with intravenous immune globuline (IVIG) resolved recurrent episodes of thrombocytopenia. Moreover, the patient's serum remained strongly positive for platelet-activating anti-PF4-IgG over three months. After a period of clinical stabilization, the patient suffered a recurrent and fatal intracranial hemorrhage. CONCLUSIONS: Complicated VITT with extremely high anti-PF4-IgG titers over three months can induce recurrent thrombocytopenia despite treatment with IVIG and anticoagulation. Plasma exchange, immunoadsorption, and /or immunosuppressive treatment may be considered in complicated VITT to reduce extraordinarily high levels of anti-PF4-IgG. Long-term therapy in such cases must take the individual bleeding risk and CSVT risk into account.

4.
Social Science Open Access Repository; 2021.
Non-conventional in German | Social Science Open Access Repository | ID: grc-748042

ABSTRACT

[Veranlassung und Ziele des Positionspapiers] Seit Beginn der "Corona-Krise"/SARS-CoV-2-Pandemie wird immer deutlicher, dass es sich hierbei um eine gesellschaftliche Herausforderung größten Ausmaßes handelt. Der sog. Lockdown weiter Teile des öffentlichen Lebens, der relativ unvermittelt alle sozialen Gruppen und Institutionen mit den unterschiedlichsten Konsequenzen traf, und die darauf aufbauenden Maßnahmen stellen eine radikale Veränderung unserer Lebensumstände dar. Die Krise ist zumindest in Teilen zu einem großen Trendverstärker für bereits ablaufende Prozesse geworden: bei der Digitalisierung von Kommunikations- und Lernprozessen, der Zunahme an Homeoffice/mobilem Arbeiten, der Ausweitung von Onlinehandel, Veränderungen im Mobilitätsverhalten (zugunsten Pkw und Fahrrad) und regionaler Vernetzung der Leistungserbringung. Gleichzeitig wurden Entwicklungen wie Fernreisen, globaler Handel, Messen und Kultur, aber auch eine geschlechtergerechtere Arbeitsteilung mit Blick auf Haushalt und Kinderbetreuung ausgebremst. Sozialräumliche, infrastrukturelle sowie ökonomische und ökologische Auswirkungen zeichnen sich offener ab. Es stellt sich für die Akteure der Raumentwicklung und Raumplanung dringlich die Frage, welche Schwächen unserer Raumnutzungen im Hinblick auf Infrastrukturen und Daseinsvorsorge, Ökonomie und Ökologie, unserer Lebensmodelle mit Wohnen und Versorgung - aber auch welche Chancen für nachhaltige und selbstbestimmte Lebensweisen - offensichtlich geworden sind. Was ergibt sich aus diesen (vorläufigen) Erkenntnissen für eine vorausschauende und vorsorgende Planung? Auf Grundlage einer kritischen, multidisziplinären und integrativen Betrachtung raumrelevanter Auswirkungen der Corona-Krise wird der Bogen geschlagen von der aktuellen Krisenbewältigung zur konzeptionellen Krisenvorsorge für mögliche künftig zu erwartende Pandemien. Darauf aufbauend werden entsprechende Handlungsempfehlungen formuliert. Sie beziehen sich nicht nur auf Erkenntnisse zum mittelfristigen raumbezogenen Krisenmanagement, sondern auch auf Aussagen zu langfristigen strategischen Herausforderungen der räumlichen Entwicklung angesichts zukünftig zu erwartender Pandemien. Der Ad-hoc-Arbeitskreis "Pandemie und Raumentwicklung" der ARL - Akademie für Raumentwicklung in der Leibniz-Gemeinschaft hat hierzu für dieses Positionspapier interdisziplinäre Perspektiven aus Raumentwicklung und Raumplanung, Öffentlichem Gesundheitsdienst (ÖGD), Epidemiologie/ Public Health und Ökonomie sowie Sozialwissenschaften zusammengetragen und zu transdisziplinären Handlungsempfehlungen verdichtet. Diese richten sich an die unterschiedlichen Handlungsebenen der Raumentwicklung und Raumplanung.

5.
Planning Practice & Research ; : 1-12, 2021.
Article in English | Academic Search Complete | ID: covidwho-1500871
SELECTION OF CITATIONS
SEARCH DETAIL